De les paraules, mai no te'n malfies suficientment, no semblen gaire cosa les paraules, no semblen perilloses, és clar, més aviat petites ventositats, petits sons de la boca, ni calents ni freds, i fàcilment recuperats, així que arriben per l'orella, per l'enorme tedi gris i tou del cervell
Louis-Ferdinand Céline
Vull compartir pis amb Aki Kaurismaki07 Mar 2015
Vull compartir pis amb Aki Kaurismaki
12#cinema
Trobo que l'humor, el sentit de l'humor, és important, molt important, importantíssim -que deia aquell-, especialment per determinar les afinitats electives: en si i per tot allò que implica, significa i comporta. Compartir referents i referències, rerefons i gustos, llenguatge i metallenguatges, sobreentesos i registres, complicitat en definitiva. Ni que sia en el crim o a l'hora de riure's de tot plegat. Aquesta puta merda en la que ens trobem immersos.
I amb Kaurismaki m'hi trobo bé, ben a gust, comprès, explicat i entès; l'entenc... més enllà d'allò superficial i més endins de la pell.
El seu no és un humor fàcil ni ho pretén ser; explicar-se i haver de justificar-lo constantment. Ningú riu, gairebé ningú plora ni mostra cap mena de sentiments d'una forma superficial; sinó estrictament amb fets i paraules. En aquest sentit em recorda a Buster Keaton i/o Hal Hartley. A més, els seus personatges, recurrents a totes les seues pel·lícules -en papers diferents-, desgraciats com pocs, revesteixen malgrat això d'una dignitat personal i humana exquisida; desarrapats, són mísers però mai miserables; desorientats, confusos com ningú com tothom, posseeixen una classe, autenticitat i categoria digna d'admiració. I exemple... I qué dir dels actors en sí, com per exemple el malaurat i genial Matti Pellonpää...
Per si fos poc, Kaurismaki fou el primer a reivindicar -amb fets- la figura i el personatge de Jean Pierre Leaud, recuperant-lo pel món del cinema -si és que s'havia perdut algun cop-. Els seus papers, per exemple a Contraté un asesino a sueldo o La vida de Boheme (veure online), dues de les seues millors pel·licules -juntament amb Un hombre sin pasado, Nubes pasajeras i La chica de la fábrica de cerillas (veure online)- són francament excepcionals... Aquí a un cameo genial amb Joe Strummer (The Clash) -i el propi Kaurismaki al principi de l'escena-, interpretant Burning lights. Això sí que és música diegètica en directe!
I tota la peli... Contraté un asesino a sueldo
I ja posats, La vida de boheme, una puta obra mestra...